اختلاف بین حضرت علی(علیه السلام)وحضرت فاطمه(سلام الله علیه)؟!

نخست آنکه مى‏گوید پیغمبر گفت ابو العاص بن ربیع بمن راست گفت.مفهوم مخالف جمله اینست که على (العیاذ بالله) بمن دروغ گفته،در صورتیکه قبلا هیچگونه گفتگوئى با على بمیان نیامده و على (ع) در ضمن عقد فاطمه (ع) تعهدى به پیغمبر نسپرده بود تا خلاف آن پدید شود.

 

دوم اینکه مى‏گوید:دختر رسول خدا با دختر دشمن او نزد یک کس جمع نخواهد شد.ظاهر عبارت اینست که هنگام گله رسول خدا،ابو جهل زنده بوده است.در صورتیکه ابو جهل در رمضان سال دوم هجرى در جنگ بدر کشته شد و تولد مسور چنانکه خواهیم نوشت در ذو الحجه سال دوم است.

 

و اگر بگوئیم این حادثه پس از کشته شدن ابو جهل و در سال‏هاى پس از جنگ بدر بوده است،عبارت‏«دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا نزد یک کس جمع نخواهد شد»معنى نخواهد داشت.چه شرک ابو جهل که سالها پیش به کیفر خود رسیده از نظر فقه اسلام تاثیرى در سرنوشت دختر او ندارد.سوم حادثه‏اى چنین مهم که پیغمبر شکوه از آن را در مسجد و در جمع اصحاب خود بیان مى‏دارد باید از طریق‏هاى متعدد نقل شود و به حد تواتر و یا لا اقل شیوع رسد،نه آنکه راوى آن تنها مسور بن مخرمه باشد.

 

چهارم مسور بن مخرمه دو سال پس از هجرت پیغمبر بمدینه،در مکه متولد شد.پس از ذو الحجه سال هشتم با پدر خود به مدینه آمد و هنگام رحلت رسول اکرم هشت‏ساله بود.در ربیع الاول سال شصت و چهارم هجرى در محاصره مکه از جانب حصین بن نمیر،بر اثر سنگى که از منجنیق بدو رسید در گذشت (9) ابن حجر نیز ولادت او را دو سال پس از هجرت نوشته است و گوید جمله بر این سخن متفقند.سپس در باره حدیث او که گوید«از پیغمبر شنیدم حالیکه محتلم بودم‏»نویسد که بعقیده بعضى این صیغه از ماده حلم بکسر حاء است‏یعنى عاقل بودم و حدیث را ضبط مى‏کردم (10) .و منافاتى با کودک بودن او ندارد.

 

و نیز داستانى را که در باره برداشتن سنگ و افتادن شلوار وى از او آورده‏اند،نشان مى‏دهد که وى در زندگانى پیغمبر کودکى بوده و طاقت‏برداشتن سنگ را نداشته است.بنابر این نقل وى در مورد روایت‏خواستگارى على (ع) از دختر ابو جهل خالى از اعتبار است.

 

آنچه بر این جمله باید افزود این است که علماى پیشین هنگام بررسى اخبار بیشتر به نقل روایت و کمتر به نقد آن از نظر درایت پرداخته‏اند.و اگر به نقد حدیث پرداخته‏اند از نجهت‏بوده است که بدانند گذشتگان،این راویان را براستگوئى و درست کردارى ستوده‏اند یا نه.اگر راستگو شناخته باشند آنچه را روایت کرده‏اند پذیرفته‏اند.اما یک نکته را نباید نادانسته گذاشت و آن اینکه کسى یا کسانى که حدیث‏هائى بر مى‏سازند و میان مردمان شایع مى‏کنند. همه جانب‏ها را رعایت مى‏کنند.تا چنان باشد که بتوان پذیرفت.اینجاست که جز از توجه به علم الحدیث‏باید،قرینه‏هاى خارجى را نیز از نظر دور نداشت.این داستان حدیث‏سازى از ربع دوم قرن اول هجرى آغاز شد،و تا نزدیک دو قرن ادامه داشت.

 

در طول هفتاد سال حکومت اموى و در فاصله بیش از صد سال از حکومت عباسى (یعنى تا دوره ثبت و ضبط اسناد در کتابها) دشمنان على (ع) تا آنجا که توانستند در نکوهش او، حدیث‏ساختند.طبیعى است که حدیث‏هائى هم جعل کنند تا نشان دهد مردم نه تنها در بیرون خانه از على ناخشنود بودند،نزدیکترین کسان وى درون خانه هم از او رضایت نداشت. هر چند بر فرض درست‏بودن این حدیث‏ها منقصتى،در آن نمى‏بینیم.آنها هم انسان‏اند و هر انسان در حالتهاى مختلف بسر مى‏برد.

 

این حدیث‏هاى ساختگى چنانکه نوشتیم در کتاب محدثان ساده‏دل نوشته مى‏شود و از آن کتابها به کتابهاى کسانى منتقل مى‏شود که به گمان خود مى‏خواهند تاریخ اسلام را از دیدگاه علمى بنویسند بنابر این طبیعى است که در کتاب‏«امیل دورمنگام‏»بخوانیم:على پس از مشاجره با فاطمه پناه به مسجد مى‏برد و در آنجا مى‏خوابید.پسر عمویش به سر وقت او مى‏رفت.او را اندرز مى‏گفت و با زنش آشتى مى‏داد (11) .

 

بهر حال اینها سندهائى است که دستاویز اینگونه تاریخ نویسان شده است و چنانکه نوشتیم پایه‏اى استوار ندارد.هر چند بر فرض درست‏بودن بعض این روایت‏ها باز هم نقار زود گذر زن و شوهر طبیعى آدمى است و گردى بر دامن مکارم اخلاق آن بزرگواران نمى‏افشاند.

 

پى‏نوشتها:

 

1.بقره:10.

 

2.کان فى على على فاطمة شدة.

 

3.طبقات ج 3 ص 16.

 

4.الاصابه ج 8 ص 160.و رجوع شود به بحار ص 146.

 

5.کشف الغمه ج 1 ص 363.بحار ص 133-134 ج 43.

 

6.بحار ص 146-147.

 

7.براى دخترانت‏به غضب نمى‏آیى (ترجمه تحت اللفظى) .

 

8.صحیح بخارى ج 5 باب ذکر اصهار النبى ص 28 و نیز نگاه کنید به نسب قریش ص 312 و الاصابه ص 43 جزء هشتم و ص 73 جزء 5.

 

9.الاستیعاب ص 261 ج 1.

 

10.الاصابه ص 99 جزء ششم.

 

11.حیات محمد. (ترجمه عربى) ص 199.الغدیر ج 3 ص 17.

 

زندگانى فاطمه زهرا(س)، دکترسید جعفر شهیدى

/ 2 نظر / 219 بازدید
tahereh

[گل]

محسن

سلام دوست عزیز لینک شما در لیست حامیان طرح میلیونی صلوات ثبت شد برای عضویت در طرح نیز میتونید کد صلوات شمار رو تو وبلاگتون قرار بدید از حمایت و همراهی شما ممنونیم یا علی